De twee partijen stellen voor af te zien van de vliegticketheffing en veel
eerder dan verplicht is te gaan deelnemen aan de wereldwijde handel in
emissierechten. "Geld dat moet worden betaald voor de uitstoot van CO2,
komt terecht in een pot bestemd voor milieuprojecten in de Derde Wereld,"
licht een woordvoeder van Schiphol toe. "Op die manier komt de heffing
direct ten goede aan het milieu." De huidige marktprijs voor de
uitstoot van CO2 is ongeveer tien euro per ton. De 10 miljoen ton die
luchtvaartmaatschappijen volgens de partijen per jaar uitstoten, zou dus 100
miljoen euro opleveren.

Het kabinet wil een heffing op vliegtickets invoeren die per jaar meer
opbrengt: zo’n 350 miljoen euro. Het gaat om een gewone rijksheffing. De
opbrengst komt terecht in de staatskas. "Nergens staat dat deze heffing
ten goede komt aan het milieu," aldus de woordvoerder van Schiphol.

Een woordvoerder van het ministerie van Financiën bevestigt dit: "Belastingopbrengsten
zijn nooit geoormerkt. Het geld is bestemd voor de uitvoering van het beleid
van het nieuwe kabinet. Waar het geld precies aan wordt uitgegegeven, wordt
bekend gemaakt op Prinsjesdag."

In beide scenario’s is overigens de passagier de betaler.

Bij de Europese Commissie ligt momenteel een voorstel waarin staat dat de
luchtvaartsector in 2011 moet gaan deelnemen aan de handel in
emissierechten. De luchthaven en de vliegtuigmaatschappij stellen nu voor
hier al volgend jaar mee te beginnen en verder af te zien van de
voorgestelde ecotax.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat weten op de hoogte te zijn van
het voorstel. Een officiële reactie is er nog niet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl